
مجتبی آقایی هنرمند عکاس معتقد است موسسه نشنال جئوگرافیک قبل از اینکه عکاسان ایرانی را تحریم کند، خود را تحریم و کارنامهاش را مخدوش کرده است.
وی با تاکید بر اینکه چنین خط کشی هایی از دنیای هنر به دور است، بیان کرد: این اتفاق و چنین تحریمی می تواند لکه ننگی بر دامن یکی از معتبرترین موسسه های فرهنگی و هنری در دنیا باشد. البته نباید فراموش کرد که این تحریم ها هیچ تاثیری بر روند پیشرفت هنری هنرمندان ایرانی ندارد. در واقع حوزه فرهنگ و هنر ایرانی آنقدر کهن و غنی است که این موسسه قبل از اینکه هنرمندان ایرانی را تحریم کند، خود را از حضور عکاسان ایرانی در این مسابقه تحریم کرده است.
این عکاس با اشاره اهمیت و ارزش هنر ایرانی در جوامع بین المللی توضیح داد: حراج های بین المللی در حوزه آثار تجسمی نشان داده است که آثار هنرمندان ایرانی همیشه با استقبال همراه هستند و بیشترین قیمت فروش را در این حراج ها از آن خود می کنند و این مساله به خودی خود نشان می دهد که بسیاری از هنردوستان به هنر ایرانی اهمیت می دهند.
دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: این موسسه بعد از تحریف نام «خلیج فارس» جایگاه خود را در میان هنرمندان ایرانی از دست داد و طی سال های گذشته هنرمندان ایران استقبال چندانی از مسابقات این موسسه نمی کنند.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف هنری در سطح بین المللی در ایران توضیح داد: ما در جشنواره های مختلف ایرانی ساحت هنر را اجل بر قدرت های سیاسی می دانیم و همیشه سعی کرده ایم تا این مساله را مورد توجه خود قرار دهیم.
آقایی در پایان گفت: نوع برخوردهای اخیر موسسه نشنال جئوگرافیک نشان می دهد که این موسسه تا چه اندازه از سیاست ها، اهداف و رسالت اصلی خود در حوزه هنر فاصله گرفته است.
موسسه آمریکایی نشنال جئوگرافیک در آخرین اطلاعیه خود برای یک مسابقه عکاسی، اعلام کرده، عکاسان ایرانی نمی توانند در این مسابقه شرکت کنند.
در اطلاعیه این موسسه آمده مشارکت عکاسان از کوبا، ایران، کره شمالی، سودان و سوریه در این مسابقه ممنوع است. نشنال جئوگرافیک دلیلی برای تصمیم خود اعلام نکرده است. در این تحریم هنری علاوه بر ساکنان این کشورها برخی دیگر همچون کارکنان استخدامی این موسسه و اعضای درجه یک خانواده آنها از شرکت در این مسابقه منع شده اند.