هر روز که بر فناوریهای نوین جهان افزوده میشود بخشی از فناوریهای گذشته در معرض خطر قرار میگیرند. یکی از این وسایل فناورانه، تبلتها هستند که مدتی است در بازار، فروش چندانی ندارند و روندی نزولی به خود گرفتهاند اما محققان مؤسسه پژوهشی IDC معتقدند شاید یگانه ناجی بازار تبلتها از راه رسیده باشد.
ویندوزی بودن یک سوم تبلتهای فروش رفته
محققان مرکز پژوهشی IDC معتقدند که بازار تبلت فراز و نشیبهای خود را خواهد داشت و به دلیل حضور ویندوز ۱۰ و همچنین تبلتهایی با صفحات نمایشگر نسبتاً بزرگتر انتظار دارند در سال ۲۰۱۵ اوضاع فروش این وسایل فناورانه، بهتر شود همانطور که بهبود نسبی فروش تبلتهای ویندوزی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ را در نتیجه وجود تبلتهای بالای ۸ اینچی و ویندوزی میدانند. این تبلتها در مدت ذکر شده، بیش از ۶ میلیون دستگاه فروش داشتند که البته سهم چندانی از بازار را نتوانستند به خود اختصاص دهند و این رقم تنها به ۹ درصد بازار رسید هرچند این محققان، تا پایان سال ۲۰۱۵ انتظار بازار بهتری برای این تبلتها دارند و پیشبینی میکنند که یک سوم فروش تبلت جهان در ۲۰۱۵ به تبلتهای ویندوزی همچون سرفیس پرو ۳ (Surface Pro 3) مربوط شود.
کاهش ۲/۳درصدی فروش تبلت در جهان
مؤسسه تحقیقاتی IDC همچنین در تحقیقی دیگر بازار فروش چند تبلت برتر در
سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ میلادی را مشخص کرده است و پس از مقایسه آن با مدت
مشابه سال ۲۰۱۳ میلادی، میزان افزایش یا کاهش رشد این وسایل را اعلام کرده
است. آمار این محققان نشان میدهد که بازار فروش تبلت در سه ماهه چهارم سال
۲۰۱۴ حدود ۲/۳درصد کاهش داشته است، این رقم هرچند چندان زیاد به چشم
نمیآید ولی این کاهش رشد، از سال ۲۰۱۰ تاکنون که آغاز رکود فروش تبلتها
بوده است، سختترین سه ماهه سال برای این فناوری رقم زده است چرا که رقابت
در بازار بسیار شدید بود و تولیدکنندگان تبلتها خسارت زیادی دیدند. این
آمار نشان میدهد در کل سال ۲۰۱۴ میزان فروش تبلت در جهان به ۶/۲۲۹میلیون
دستگاه رسیده است و پیشتازان بازار تبلت یعنی اپل و سامسونگ که همیشه
بیشترین میزان فروش را در جهان دارند هم از این رکود در امان نماندند و در
سال ۲۰۱۴ با کاهش فروش مواجه شدند.
میزان فروش تبلتهای اپل از ۲۶میلیون دستگاه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ به
۴/۲۱میلیون دستگاه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ رسید و Cupertino powerhouse
نیز خبر از کاهش سهام بازارفروش تبلت از ۱/۳۳درصد به ۱/۲۸درصد میدهد، با
وجودی که اپل خط تولید قدیمیتر آی پد خود را گسترش داد و آی پدهایی ارزان
قیمت با بهای ۲۴۹دلار راهی بازار فروش کرد ولی به نظر میرسد که برای
رقابت با رایانهها و تلفنهای هوشمند همچون آیفون چندان کارآمد نبوده است و
آیفونهای جدید شرکت اپل خود درواقع دلیلی برای کاهش فروش تبلتهای جدید
بودهاند.
اپل با فروش ۴/۲۱ میلیون دستگاه تبلت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ نسبت به
۲۶میلیون تبلت در مدت مشابه سال ۲۰۱۳ درواقع سهام خود را از ۱/۳۳ درصد سال
۲۰۱۳ به ۲۶درصد سال ۲۰۱۴ رسانده است که نشانه کاهش رشد ۸/۱۷درصدی فروش در
بازار است.
سامسونگ به دنبال بازار خاورمیانه
سامسونگ، دیگر غول دنیای فناوری باز هم همچون سال ۲۰۱۳، دومین شرکتی در جهان محسوب میشود که بیشترین میزان فروش تبلت را داشته است. شرکت کرهای سامسونگ در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ حدود ۱۱میلیون دستگاه تبلت به فروش رسانده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۳ که رقمی معادل ۵/۱۳میلیون دستگاه بوده است، روندی کاهشی نشان میدهد. همچنین سهم تبلتهای سامسونگی آن نیز از ۲/۱۷درصد سال ۲۰۱۳ به ۵/۱۴درصد در سال ۲۰۱۳ میلادی کاهش یافته است و این ارقام در کل نشان میدهد که رشد سالانه فروش تبلت جهان در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳ کاهشی ۴/۱۸درصدی داشته است. با وجود این کاهش رشد، شرکت سامسونگ دست از تلاش برنداشته است و با تولید تبلتهای اندرویدی ارزان قیمت تلاش میکند تا در بازار تبلت باقی بماند. محققان مرکز IDC اعتقاد دارند که سامسونگ به آرامی در حال تمرکز بر بازارهایی مانند خاورمیانه، امریکای شمالی و آفریقاست و تلاش میکند که این بازارها را از آن خود کند. لنوو هم سومین شرکت فروشنده تبلت در جهان در سال ۲۰۱۴ محسوب میشود که البته با وجودی که تعداد بالایی تبلت به فروش نرسانده است ولی رشد منفی ندارد. این شرکت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ حدود ۷/۳میلیون دستگاه تبلت به فروش رسانده است که این رقم نسبت به ۴/۳میلیون دستگاه تبلت سال ۲۰۱۳ روندی افزایشی نشان میدهد. سهم لنوو از بازار فروش تبلت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ حدود ۸/۴ درصد بوده است که که نسبت به سهم ۳/۴درصدی بازار این وسیله فناورانه در مدت مشابه سال ۲۰۱۳ روندی رو به رشد نشان میدهد و رشد سالانه فروش تبلتهای لنوو در سال ۲۰۱۴ به ۱/۹درصد میرسد.
ایسوس چهارمین شرکت فروشنده تبلت
چهارمین شرکتی که بیشترین فروش تبلت را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴
داشته، برند ایسوس است که البته نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۳ کاهش میزان
فروش داشته است. این شرکت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ حدود ۳میلیون دستگاه
تبلت به فروش رسانده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۱۳ حدود
۴میلیون دستگاه بوده است. سهم این شرکت از بازار جهانی تبلت در سه ماهه
چهارم ۲۰۱۴ حدود ۴ درصد بوده است که نسبت به سهم ۱/۵ درصدی مدت مشابه سال
۲۰۱۳ روندی کاهشی نشان میدهد و تحلیلگران IDC معتقدند که ایسوس در سال
۲۰۱۴ نسبت به ۲۰۱۳ با کاهش رشد سالانه ۹/۲۴درصدی مواجه بوده است.
آمازون نیز در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ میلادی ۷/۱میلیون دستگاه فروش داشته
است و این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۳ میلادی که رقمی حدود ۸/۵
میلیون دستگاه بوده که روندی کاهشی نشان میدهد. این شرکت همچنین سهم
۳/۲درصدی از بازار را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴میلادی به خود اختصاص داده
است که نسبت به سهم۴/۷درصدی مدت مشابه سال ۲۰۱۳ میلادی باز هم روندی کاهشی
نشان میدهد. این آمار نشان میدهد که رشد سالانه فروش تبلتهای شرکت
آمازون نیز منفی بوده است و ۹/۶۹ درصد کاهش نشان میدهد. همچنین محققان این
شرکت معتقدند که فروش تبلت در جهان از ۱۷۹میلیون سال ۲۰۱۳ به ۴۲۷میلیون در
سال ۲۰۱۷ خواهد رسید که نشانه رشدی مناسب در سالهای آینده است. درحال
حاضر ایالات متحده امریکا با۶۴ میلیون فروش تبلت بزرگترین بازار تبلت در
منطقه است و این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۱۴۰میلیون خواهد رسید. چین و بازارهای
آسیایی نوظهور نیز پیشتازان این رشد خواهند بود به صورتی که چین رشدی
۴۳درصدی خواهد داشت و رشد فروش تبلت در سایر نقاط آسیا به ۳۹درصد میرسد.
روزنامه ایران
ساسان اس ام اس
نویسندهمن بهت سر زدم اگه شما هم دوست داشتی به سایت ما سر بزن.
ممنون
www.SasanSMS.ir
کامل ترین آرشیو اس ام اس
www.SasanSMS.ir/Forum
متفاوتترین انجمن سرگرمی و تفریحی فارسیزبانان